"Salam Sejahtera"


Alhamdulillah, akhirnya tiba jua bulan Ramadhan. Bulan yang dinantikan oleh seluruh umat islam. Bulan di mana pintu neraka tertutup rapat dan pintu syurga terbuka luas. Bulan Ramadhan yang menanti doa taubat kita semua. Kelmarin, masa saya ngah duk lepak makan2 kat gerai sambil tengok tv ngan member2, berita tentang tarikh puasa diumumkan. Tetiba je teringat detik2 masa bulan puasa masa zaman budak kecik dulu.

Tahun lepas, selalunya saya sahur kat hostel Unisel. Jarang jugak rr sahur kat rumah. Teringat masa zaman saya masih "kanak2 ribena". Bila masa dah bangun sahur, saya selalunya jadi "tukang kejutkan" adik2 saya yang lain. Adik - beradik saya ada 7 orang. Diorang ni pulak memang jenis susah nak bangun dari tidur.

  • Yana
  • Dia ni penakut sikit. Biasalah perempuan. Mula2 saya kejutkan dia. Pastu bila dia dah bukak mata (mamai jap), saya terus tutup lampu ngan pintu bilik dia sambil cakap ada "makhluk" di sebelahnya. "Kepalanya terbungkus - bungkus. Dibungkus pula ngan sampah. Hampeh. Baunya busuk sekali. Apatah lagi bau mulutnya. Badannya terbang, diikat ngan tali". Nanti tak sampai 3 saat, dia dah rempuh pintu tu ngan ngauman amuk yang mengamuk.
  • Hariz
  • Tidur mati budak ni. Memang susah nak bangunkan dia dari tidur. Saya selalu pegang kaki dia pastu seret ke luar bilik. Saya seret dia mengelilingi bilik cam ngah bertawaf mengelilingi Kaabah. Kalau tak bangun gak, saya simbah ngan air. Dia memang akan bangun, tapi nanti dia tidur balik kat atas katil.
  • Faiz
  • Letak jam loceng kat telinga dia. Serta merta dia akan bangun dlm keadaan cam pendekar kung fu mabuk. Tak bangun jugak??? Saya siram air kat "celah2 kaki" dia. Memang boleh dijamin bangun dari tidur. Masa ni pulak, dia akan bangun dengan jeritan tempikan pendekar kung fu mabuk.
  • Farisya
  • Dia ni mudah "mengigau". Tapi, tak susah nak kejutkan dia dari tidur. Walaupun kadang2 dia tidur balik, dia ni senang je nak dikejutkan bangun dari tidur. Dia ni penganti saya kalau saya tiada kat rumah.
  • Syuhada
  • Ni paling "kecik" (Adik bongsu). Kalau ramai yang dah bangun masa sahur tu, maka dia pun akan bersemangat untuk bersahur sekali walaupun tak berpuasa. Tapi, sebaliknya akan berlaku kalau sikit orang je yang bersahur.



Apapun, selamat menyambut ramadhan. Ambil peluang di bulan ramadhan ni untuk membersihkan diri dari segala dosa.

Famous Last Words
"Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan"